De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft zowel de winst als de omzet in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zien groeien. Dat bleek donderdag uit de cijferpresentatie van het concern, dat goede zaken deed in Azië en Europa. Ook in de Verenigde Staten waren de prestaties sterk.

Starbucks wist meer klanten naar zijn koffiebarren te lokken dan een jaar eerder, wat leidde tot een kwartaalomzet van 4,9 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog ruim 4,3 miljard dollar. De winst dikte aan van 512,6 miljoen dollar tot 626,7 miljoen dollar. Topman Howard Schulz sprak van een ,,duidelijk bewijs” dat het sterke momentum voor de onderneming wereldwijd blijft aanhouden.

In China en andere Aziatische landen was de koffieketen wederom populair, getuige de omzetgroei daar van 11 procent. In de VS namen de inkomsten met 8 procent toe, terwijl die in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 3 procent aandikten.

Starbucks kende drie jaar geleden veel problemen in Europa, maar sinds het werkt me franchisenemers, is de keten ook hier erg succesvol. Z24.nl schreef eerder over de nieuwe strategie van de populaire Amerikaanse koffieketen.

 

 

.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl